Software
Airmail 2 Review
0

Hoe maak je een nieuwe, betere versie van een applicatie die alle functies al leek te hebben die nodig waren voor een goede en uitgebreide mailervaring? Airmail 2 gaat dit proberen, met veel nieuwe toevoegingen en designkeuzes moet dit een betere ervaring gaan bieden dan zijn voorganger.

De originele versie van Airmail is een hele populaire mailapplicatie die door velen werd gezien als de beste vervanging voor de standaard mail app binnen OSX. Airmail 2 staat op het moment van schrijven op de eerste plaats van betaalde apps, en met een reden! Niet alleen is het design vernieuwd en gelijk getrokken met de look en feel van het nieuwe Yosemite, ook zijn er nieuwe functies toegevoegd die aansluiten bij Apple’s meest recente besturingssysteem.

Look en Feel
Het nieuwe design is net als Yosemite licht en doorzichtig en zorgt voor een overzichtelijk geheel dat geüpdatete, modern en strak aanvoelt. Dit zorgt echter alleen voor een geüpdatete look, hoe de applicatie gebruikt moet worden blijft exact hetzelfde als bij zijn voorganger. Er is weinig tot niets nieuws toegevoegd binnen het dashboard.

Airmail 2 Review Home Start Screen

Functionaliteit
Als het gaat om functionaliteiten heeft Airmail weinig gebreken, zo kun je mailberichten zoals altijd indelen maar nu ook aan een to-do lijst toevoegen waardoor je direct tijdens het lezen van je email een to-do lijst voor een bepaalde periode kunt maken. Meerdere mailapplicaties doen dit en proberen een spelletje te maken van het opschonen van je mails, dit doet Airmail 2 absoluut niet. Ze forceren je niet met meldingen, alles blijft een standaard mailapplicatie totdat jij zelf de keuze maakt de app ook voor andere dingen te gebruiken. Alle standaardfuncties die je van een mailapplicatie verwacht zitten erin met leuke extra’s zoals hierboven beschreven, en gelukkig behandelen ze deze ook als extra’s.

Widget
Een nieuwe toevoeging in OSX Yosemite is natuurlijk de mogelijkheid voor widgets, deze zijn te vinden in het berichtencentrum van het besturingssysteem. Airmail 2 maakt handig gebruik van deze widgets door je de laatste mails, to-do’s en memo’s te laten zien. Dit zorgt ervoor dat je met één enkele veeg over je trackpad een overzicht te zien krijgt van bovenstaande typen items. Vervolgens kun je vanuit de Airmail 2 widget de volledige applicatie aansturen, erg handig!

Airmail 2 Review Notifications Memo Widget

Prestaties
Een mailapplicatie moet goed presteren, hij moet snel zijn en alle mails en bijlagen snel kunnen openen en weergeven. Airmail 2 doet dit perfect door je verschillende opties te geven welke de weergave van je inbox aanpast. Wil je een snel maar simpel overzicht, dan is daar een optie voor. Als je een groter en uitgebreider overzicht, dan is daar ook hier optie voor. Overal is goed over na gedacht en werkt zoals je zou verwachten. De applicatie voelt af en zeer solide aan. Over de prestaties met Exchange waren er nog wat opmerkingen door de gebruikers, deze problemen worden echter direct opgepakt door de ontwikkelaar en worden momenteel verholpen in de bèta versie van de applicatie.

Het updaten waard?
Deze nieuwe versie van Airmail is helaas geen gratis update voor de gebruikers van de eerste versie. Er moet €8,99 betaald worden als introductieprijs welke momenteel geldt, na deze actie moet er het dubbele betaald gaan worden. Nu is het de vraag of Airmail 2 dusdanig nieuw genoeg aanvoelt om deze prijs te rechtvaardigen, en dit kun je aan het eind van de dag het beste zelf bepalen. Als je een trouwe gebruiker bent van de eerste versie is de stap dan wel groot genoeg? Als je veel waarde hecht aan design en de look van het programma is het vernieuwde uiterlijk zeker het geld waard. Als je opzoek bent naar meer functionaliteit kan Airmail 2 tegenvallen. Ondanks de toevoeging van de erg handige widget is er fundamenteel niets verandert. Het programma heeft samenvattend een goede update ontvangen die de applicatie moderniseert maar niet perse uitbreidt.

Airmail 2 is beschikbaar voor Mac OSX en is hier te downloaden

0%
0%