Daredevil Seizoen 1 Review

Duistere sfeer
Acteerprestaties

Ontwikkeling karakters mist
Cliché bad-guy
Foggy

Opmerking vooraf: deze review zal enkele spoilers bevatten, dit wordt echter tot een minimum beperkt!

Na Arrow, The Flash en Agents of S.H.I.E.L.D. krijgt ook Daredevil, de superheld uit de Marvel comics, een eigen TV-serie. In samenwerking met Netflix schotelt Marvel ons het eerste seizoen van “Marvel’s Daredevil” voor, en of deze serie de moeite waard is voor zowel serieliefhebbers als fans van de comics lees je in deze recensie.

De reanimatie van een gedrocht

Netflix heeft zichzelf een moeilijke taak op de hals gehaald, de Daredevil-franchise was namelijk ten dode opgeschreven na de schandalige verfilming uit 2003. Toch verdient de ‘vergeten’ Marvel superheld een tweede kans! Naast Daredevil zullen er in de komende jaren ook andere Marvel superhelden hun weg vinden naar Netflix haar witte doek. Superheldenfilms en- series zijn namelijk erg in trek bij het publiek!

Maar 13 afleveringen?

Deze nieuwe Netflix Original serie bestaat uit 13 afleveringen die elk z’n 50 minuten duren. Misschien denk je: maar 13 afleveringen? Maar kwaliteit gaat boven kwantiteit! Bovendien is het natuurlijk altijd aftasten of het publiek überhaupt de moeite neemt om de serie te volgen. Toch is het een lastige taak om een goed gefundeerd verhaal in 13 afleveringen op te zetten. Daarom had ik soms het gevoel dat er wat van de hak op de tak gesprongen wordt, maar naarmate de serie vordert werd dit steeds minder.

Verhaal

Het titelpersonage uit deze serie is Matthew Murdock, die wordt vertolkt door Charlie Cox, die je misschien kent uit de film “Stardust”. Matthew is in het dagelijks leven een advocaat die samen met zijn wapenbroeder “Foggy” een eigen advocatenkantoor heeft in de New Yorkse wijk Hell’s Kitchen. Al gauw voegt ook Karen Page, een raadselachtige vrouw die opzoek is naar gerechtigheid, zich bij hun kantoor. Maar ook buiten de kantooruurtjes is Matthew druk bezig met het opsporen van crimineel gespuis. Hiervoor heeft Matthew een tweede persoonlijkheid aangenomen die bekend staat als “the masked man” Matthew prefereert echter de naam “Daredevil”. Daredevil heeft in tegenstelling tot de meeste superhelden geen superkrachten, hij heeft namelijk een handicap. Op jonge leeftijd heeft Matthew een ongeluk gehad, met als gevolg dat hij blind geworden is. Hij ondervindt echter geen handicap van zijn blindheid, zijn overige zintuigen zijn namelijk heel erg scherp geworden. Hierdoor is zien voor Matthew een overbodige luxe geworden.

Daredevil Seizoen 1 Review Actie Netflix

In de nachtelijke uurtjes veegt hij de straten van Hell’s Kitchen schoon van crimineel gespuis. En dat gespuis is er in overvloed aanwezig. In de vorm van Russische maffia, Japanse Yakuza, drugsdealers en de antagonist van dit verhaal wiens naam Wilson Fisk is. Wilson (in de serie gespeeld door Vincent D’Onofrio) is de godfather van de New Yorkse maffia en criminele onderwereld. Hij is vooral herkenbaar door zijn enorme postuur en zijn glimmende kale hoofd. Ook Fisk beschikt niet over superkrachten maar hij is hoe dan ook een crimineel meesterbrein.

Het verhaal richt zich vooral op Matthew zijn zoektocht naar deze Wilson Fisk. Hij is er namelijk van overtuigd dat als hij de godfather ten val brengt, de rest vanzelf zal volgen. Hiermee hoopt hij van Hell’s Kitchen weer een levendige wijk te maken. Ondertussen probeert Wilson Fisk zijn positie als godfather te versterken, en anderen tegen Matthew op te zetten zodat hijzelf niet het vuile werk hoeft op te knappen.

Maximumsnelheid

Terwijl het actievolle gedeelte van de serie bestaat uit de Matthew’s achtervolging, is er in het “rustige” gedeelte van de serie meer tijd om de personages verder uit te werken. Dit wordt echter niet genoeg gedaan in deze serie. Je wordt werkelijk van het ene actievolle moment naar het andere gesmeten. Door lange “vechtscènes” die zo nu en dan iets te lang door blijven gaan. En dit is misschien wel het grootste pluspunt en tegelijkertijd het grootste minpunt aan de gehele serie. Het tempo ligt op sommige momenten namelijk iets te hoog, waardoor er minder tijd is om personages volledig uit te diepen. Over Matthew’s verleden wordt veel verteld door middel van flashbacks, maar de ondersteuning van sommige andere personages valt ietwat tegen.  De personages zijn hoe dan ook erg sterk, al had ik graag wat meer tijd gehad om de personages werkelijk te leren kennen. Misschien bewaren Netflix en Marvel dit ook wel voor een mogelijk tweede seizoen, maar dat kan alleen de toekomst uitwijzen. Echter zijn deze actievolle scènes wel precies de scènes die een superhelden serie flair geven. Laat ik het zo zeggen: Ik heb met veel plezier naar 80% van de actievolle scènes gekeken, de overige 20% van deze actiescènes was naar mijn mening net iets te langdradig.

Acteerprestaties

De acteerpresentaties vielen mij oprecht mee, in positieve zin. De hoofdrolspelers zetten hun karakters op een goede manier neer. Charlie Cox speelt de rol van een blinde met verve, al blijft het natuurlijk een beetje raar dat hij op zijn eigen manier heel goed kan zien wat er om hem heen gebeurt. Je vergeet soms bijna dat Matthew blind is, maar dit kun je niet aan slechte acteerpresentaties wijten. Dat is gewoon een fictief feit dat al in de comics bedacht is. Vincent D’Onofrio levert ook een goede presentatie door Wilson Fisk neer te zetten als een meedogenloos meesterbrein. Toch laat hij ook goed de zachte kant van Fisk zien in de momenten dat dit moet. Fisk is natuurlijk een typische bad-guy die overladen is met clichés, ik had dit liever anders gezien maar het is zoals het is. De overige personages presteren ook niet minder dan gemiddeld, al vind ik de rol van “Foggy” een beetje een dubieuze rol. Hij helpt namelijk vooral Karen, en is daarnaast de beste vriend van Matthew. Ik vind zijn rol in het verhaal een beetje bescheiden, en had er meer van verwacht. Misschien is dit een tweede punt dat bewaart wordt voor een tweede seizoen.

Daredevil Seizoen 1 Review Karakters Netflix

Duister doch sfeervol

De sfeer van Daredevil is ietwat duister, het kan daarom soms geen kwaad om de helderheid van het scherm iets te verhogen. Deze duistere sfeer is wel precies wat de serie nodig heeft. Het geeft je namelijk een beperkt gevoel, het gevoel wat een blinde ook zou hebben. Naar mijn idee draagt dit bij aan de band die je schept met Matthew. Daarnaast is Hell’s Kitchen een criminele buurt en dit vraagt uiteraard ook om een duisterder sfeertje.

Een goede serie blijft zelfs na 7 seizoenen interessant voor een grote doelgroep. Het eerste seizoen van Daredevil toont in ieder geval genoeg potentie om een aantal seizoenen de moeite waard te blijven. Het verhaal is de moeite waard, en de acteerpresentaties zijn bovengemiddeld. Het duistere sfeertje grijpt je vast en draagt bij aan de band met Daredevil. Als er in het tweede seizoen van de serie meer tijd wordt gemaakt voor de persoonlijke ontwikkeling van de personages en er op een aantal andere punten een beetje bijgeschaafd wordt, dan is Daredevil volgend jaar wel de serie om als superhelden liefhebber naar toe te grijpen!

Deze recensie is geschreven door Abe Schippers, je vindt hem hier op: Twitter, Facebook, Instagram óf stuur hem een e-mail.

30%
70%
0%
0%
0%
0%
Abe Schippers
Ik ben erg divers als het aankomt op het gebied van films, games en series. Ik weet van vrijwel al deze onderwerpen wel iets af, en bij sommige franchises ben ik zelfs iets te fanatiek. Ik speur dan het hele web af op zoek naar meer info. Op PCPlay zul je voornamelijk reviews en top of flop lijstjes van mij lezen welke kunnen gaan over games, films of series. Veel leesplezier!