Daredevil Seizoen 2 – Review

Actie(scènes)
Verhaal
Sfeer

Foggy
Mist in het tweede deel een echt 'badguy'

Opmerking vooraf: deze review zal zowel spoilers voor seizoen 1 als 2 bevatten, dit wordt echter tot een minimum beperkt en van tevoren aangegeven!

Netflix timmert in samenwerking met Marvel al aardig aan de weg. Zo konden we vorig jaar genieten van Netflix en Marvels eerste samenwerking in de vorm van Daredevil seizoen 1 en was het eind vorig jaar de beurt aan Jessica Jones om haar eerste opwachting te maken. Daarnaast hebben Netflix en Marvel nog meer voor ons in petto, zo staan er series geplant voor Luke Cage, Iron First en een overkoepelde serie genaamd “The Defenders”, maar voor het zover is, is het eerst tijd voor het tweede seizoen van Daredevil. De vraag is natuurlijk of dit tweede seizoen de goede lijn van het eerste seizoen door kan zetten? En of dit is gelukt lees je in deze recensie!

Waar waren we ook alweer? (Let op! Spoilers seizoen 1)

Voor iedereen die wel even een opfrisbeurt kan gebruiken zal ik de gebeurtenissen in het eerste seizoen nog even kort samenvatten: In seizoen één hebben we kennisgemaakt met het titelpersonage van deze serie genaamd “Daredevil”, Daredevil is de alter ego van Matthew Murdock, een advocaat die samen met zijn beste vriend Franklin “Foggy” Nelson een advocatenkantoor heeft in New York. Daredevil heeft in tegenstelling tot de meeste superhelden geen superkrachten, maar juist een handicap. Op jonge leeftijd heeft Matthew een ongeluk gehad, met als gevolg dat hij blind is geworden. Hij ondervindt echter weinig handicap van zijn blindheid, zijn overige zintuigen zijn namelijk heel erg scherp geworden, hierdoor is zien voor hem een overbodige luxe geworden.

Daredevil season 2 review roof Netflix

In de nachtelijke uurtjes houdt Matthew als een ware vigilante de straten van New York schoon van crimineel gespuis. Zo rekende Daredevil in seizoen één af met de Japanse Yakuza en de Russische Maffia, maar zijn belangrijkste vangst was de godfather van de New Yorkse maffia, Wilson Fisk. Voor zover de gebeurtenissen van seizoen 1 van Daredevil. Mocht je meer willen weten over het eerste seizoen van Daredevil lees dan hier (http://www.pcplay.nl/daredevil-seizoen-1-review/) onze recensie.

Verhaal (Let op! Spoilers seizoen 2)

Met Wilson Fisk achter de tralies starten we het tweede seizoen van Daredevil. Ondertussen zijn we een jaar verder dan de laatste gebeurtenissen van seizoen één. Het is nog steeds een chaos in Hell’s Kitchen en Matthew probeert nog elke nacht orde op zaken te stellen in zijn geliefde stad. Dit gaat het echter vrij moeilijk af, nadat Fisk overwonnen is proberen meerdere criminele organisaties de macht te grijpen en dit resulteert in een totale oorlog in de straten van Hell’s Kitchen. De Punisher een tot dan toe nog onbekende besluit het recht in eigen hand te nemen en begint met het opruimen van meerdere van deze organisaties waaronder de Ierse maffia en de Dogs of Hell ( een New Yorkse motorbende). Dit eindigt voor deze organisaties in een waar bloedbad en Matthew vindt dat het zo echt niet langer kan. Hij begint een “manhunt” op de geheimzinnige Punisher. Deze “manhunt” speelt zich af gedurende de eerste 6 afleveringen.

Daredevil season 2 review Punisher Netflix

Tegen die tijd schuift dit tweede seizoen nog een nieuw personage naar voren namelijk “Elektra”. Elektra is net zoals de Punisher een antiheld die het recht zelf in handen neemt. Beide personages zal ik later in de review verder toelichten. Vanaf dit moment licht de focus voor Matthew niet meer op de Punisher maar op de geheimzinnige organisatie “The Hand”. Dit is een organisatie die nauw betrokken is bij de georganiseerde misdaad in Hell’s Kitchen. The Hand bestaat vooral uit (jawel) ninja’s! En in de overige 7 afleveringen van dit 13 afleveringen durende tweede seizoen heeft Daredevil zijn handen vol. Zowel het eerste als het tweede deel van dit tweede seizoen zitten propvol met actie. Het eerste deel van het seizoen focust zich echt op de strijd tussen de wat mij betreft twee sterkste personages van dat moment. De “manhunt” is elke aflevering weer spannend en levert een aantal van de beste scènes van dit seizoen op. Zowel de actievolle als de dialoogvolle scènes tussen de Punisher en Daredevil zijn de moeite waard.

Het tweede deel van het seizoen waarin de focus meer licht op het bestrijden van een volledige organisatie in plaats van één individu is ook zeker de moeite waard. Al mist in dit deel wel echt een “main badguy”. Ondanks dit zijn de actievolle scènes weer om te smullen net zoals in seizoen één al het geval was en ook op momenten waarneer het tempo omlaag is de serie sterk. De momenten dat het tempo omlaag gaat draait het verhaal ook minder om Matthew en meer om zijn kompanen Foggy en Karen. Karen gaat in dit tweede seizoen meer als individu op pad op zoek naar antwoorden van het verleden van de Punisher. Terwijl Foggy eigenlijk alleen maar bezig is om het advocatenkantoor van Matthew en zichzelf overeind te houden. Deze twee kleinere verhaallijnen zijn een aanvulling op het overkoepelde verhaal en maken dit verhaal interessanter voor de kijker door meer achtergrond informatie te leveren.

Nieuwe personages en oude bekenden

De nieuwe factoren binnen dit seizoen zijn natuurlijk de personages van de Punisher en Elektra. Beide personages zijn een goede toevoeging op de na seizoen één redelijk uitgedunde cast. De ex-veteraan genaamd Frank Castle (de Punisher) wordt vertolkt door niemand minder dan Jon Bernthal, die je misschien kent uit The Walking Dead. Dit personage wordt erg goed neergezet en zorgt ervoor dat de eerste 6 afleveringen zijn het seizoen de moeite waard zijn. Castle is een ware tank, de verhalen waarin hij een compleet leger afslacht zijn zeker waar! Dit zal ook meerdere malen bevestigd worden gedurende het seizoen. Castle is zeker niet een personage waar je ruzie mee wilt zoeken, maar heeft ondanks dit toch ook een zachtere kant.

Nog voordat het verhaal rondom Castle afgerond is wordt er nog een nieuw personage naar voren geschoven, dit personage is Elektra. Elektra is een ninja en huurmoordenaar die Matthew nog van zijn tijd op de universiteit van Columbia kent. Elektra is net als Matthew een leerling van Stick ( de blinde leermeester die in seizoen 1 al voorbij kwam). Elektra is in het verhaal degene die Daredevil helpt met het bestrijden van “The Hand” en daar heeft hij zeker wat hulp bij nodig. Zoals ik eerder al zei zijn de Punisher en Elektra de antihelden van het verhaal. Ze zijn niet per se slecht maar zeker ook niet goed en dat maakt deze karakters erg interessant.

Daredevil season 2 review church

Naast deze nieuwe personages zijn er ook een aantal oude bekenden. Zo heb je bijvoorbeeld de kompanen van Matthew, Karen en Foggy. Karen is dit seizoen heel erg bezig met het uitzoeken van het verleden van Castle. Een verhaal wat zeker interessant en achtergrond informatie vershaft, maar eigenlijk niks heeft te maken met het advocatenkantoor Nelson en Murdock. Dit zorgt ervoor dat Foggy constant bezig is met het redden van het kantoor. Foggy was in het eerste seizoen al een vrij dubieus karakter en dat is in dit tweede seizoen niet anders. Er zijn wel een paar scènes waarin Foggy echt aan het schitteren is, maar het merendeel is gewoon opvulling. Hierdoor blijft Foggy zijn rol in het verhaal op de achtergrond. Naast Karen en Foggy keren ook Stick, Claire Temple en (whoehoe) Wilson Fisk terug in dit tweede seizoen.

Nog altijd duister en sfeervol

De sfeer in is wederom erg duister, iets wat natuurlijk past bij een karakter als Daredevil en een grijs en grauw Hell’s Kitchen. Het is namelijk ook geen pretje om in een “losgeslagen circus” als deze te wonen. Hoewel er aan de algemene sfeer niet zoveel veranderd is heeft het hoofdpersonage Daredevil wel een andere look gekregen. Dit was ook al kort te zien aan het einde van het vorige seizoen. Waar Daredevil in het begin van deze serie op pad ging in een zwarte outfit heeft hij deze nu verruild voor een heus kostuum. Hierin lijkt hij echt op de duivel. Door dit kostuum heeft het karakter een serieuzere toon gekregen, in het begin van het eerste seizoen was het meer een behulpzame burger en nu is hij echt de vigilante van New York.

Concluderend kan ik zeggen dat ook het tweede seizoen van Daredevil een wilde 13 afleveringen durende achtbaanrit is die je niet wilt missen. Het verhaal biedt twee uiterst vermakelijke en actievolle verhaallijnen, die misschien wel de beste actiescènes bevatten die je in een serie zult vinden. De nieuwe personages in de vorm van de Punisher en Elektra zijn een goede aanvulling op de cast en vormen daarnaast de leidraad van het verhaal. Ook keren een aantal oude karakters terug. Helaas is Foggy nog steeds het meest dubieuze karakter van de serie net zoals in seizoen één al het geval was. De sfeer is nog altijd duister zoals het hoort en het kostuum van Daredevil is beter dan voorheen. Wij mij betreft hebben Netflix en Marvel goud in handen dankzij hun samenwerking, en ik kijk nu al uit naar zowel het derde seizoen van Daredevil als alle andere projecten die gaande zijn. Dit zijn namelijk de series om als comic en superheldenliefhebber naartoe te grijpen!

100%
0%
0%
0%
0%
0%
Abe Schippers
Ik ben erg divers als het aankomt op het gebied van films, games en series. Ik weet van vrijwel al deze onderwerpen wel iets af, en bij sommige franchises ben ik zelfs iets te fanatiek. Ik speur dan het hele web af op zoek naar meer info. Op PCPlay zul je voornamelijk reviews en top of flop lijstjes van mij lezen welke kunnen gaan over games, films of series. Veel leesplezier!