GTA 5 PC Review – Los Santos op z’n best!

Michael, Franklin en Trevor
Los Santos
PC optimalisatie
Rockstar Editor

First-person mode soms onhandig

Opmerking vooraf: Deze recensie zal geen spoilers bevatten!

Inmiddels had je al twee verschillende versies, op vier verschillende consoles gespeeld kunnen hebben, maar toch bleef je wachten op die ene versie waar je zo reikhalzend naar uitgekeken hebt. Het gaat hier natuurlijk over de PC-versie van Grand Theft Auto V, dé hit van 2013 is er dan eindelijk ook voor ons favoriete platform. Of Rockstar een nóg mooier en beter Los Santos neer heeft weten te zetten lees je in deze review!

Antihelden

Wie GTA V al gespeeld heeft, weet dat het om meer draait dan simpelweg schieten en de stad overhoop halen. Zeker na San Andreas heeft GTA een volwassenere insteek gekregen door de stereotypische en duistere karakters, die je meenemen in hun leven. Zij worden hierbij ondersteund door een grote open wereld. In deel vijf is deze nieuwe insteek doorgezet en geperfectioneerd. Je volgt drie personages (lees: antihelden) en hun stereotypische leventjes, die al vrij snel maar goed uitgelegd bij elkaar komen.

GTA 5 Characters Michael Rockstar Michael De Santa

Michael, een gepensioneerd bankrover die nu een schijnleven lijdt en speelt gelukkig te zijn met zijn verwende gezin. Dit is één van de eerste personages die je verder uitgediept ziet  worden. Je volgt hem en zijn luie leventje, totdat deze omgegooid wordt door de verschillende gebeurtenissen die zich al vrij snel presenteren.

GTA 5 Characters Franklin Rockstar

Franklin Clinton

Als je aan een stereotype gangster denkt, denk je aan Franklin. Met grof taalgebruik en een liefde voor auto’s en geld, komt ook Franklin niet geheel onverwachts al vrij snel in het  criminele circuit terecht. Zonder ervaring en enkel met de droom veel geld te verdienen, volg je Franklin op zijn weg naar het echte gangsterleven.

GTA 5 Characters Trevor Rockstar

Trevor Philips

Deze labiele redneck met heel wat ervaring als het aankomt op het beroven van banken en het zijn van een crimineel, wordt op een geniale wijze geïntroduceerd tot de game. Daarnaast  zul je Trevor niet snel een blad voor zijn mond zien nemen, en dat pakt goed uit! Dit personage is verreweg het eigenaardigste en heeft daarom ook mijn absolute voorkeur.

Verhaal

Een mislukte bankrover, een wannabe gangster en een redneck dus. Een perfecte cast voor een immens groot avontuur met zijtakken en uitwijkingen die eindeloos lijken. Met een volwassen sfeer en een realistisch geschreven verhaal probeert GTA V je een verhaal te vertellen over succes, verlies, familie en niet geheel onbelangrijk, teamwork en verbroedering. Van spannende actiescènes tot een gevoelige hereniging van twee vrienden, GTA V heeft het allemaal. Het is dan ook zo goed als onmogelijk om het zonder spoilers over de verhaallijn te hebben. De karakters zijn inmiddels al uitgelegd, het is tijdens het spelen aan hun de taak om het verhaal zo goed mogelijk aan je te presenteren, en dat doen ze! De karakters dragen het verhaal, met goede voice acting en immens goed geschreven dialogen. Daarnaast heeft een ieder zijn eigen karaktertrekjes waardoor je soms vergeet dat ze slechts virtueel zijn.

GTA V 5 PC Review Story Review

Het verhaal, zonder al te veel te verklappen, heeft een aantal missies die wat voorbereiding vergen en tijdens het uitvoeren ervan een indruk op je achter zullen laten. Het gaat hier natuurlijk over de heists. Deze grote missies bestaan uit verschillende zijmissies waarbij het aan jou de keuze is met wie je de betreffende overval gaat plegen. Het plannen, voorbereiden en uitvoeren van deze missies brengen spanning met zich mee. Echter zijn de voorbereidingen lang niet altijd even spannend en leuk, maar een goed begin is het halve werk!

Los Santos op z’n best

De grote stad waar dit geheel zich afspeelt heeft de naam Los Santos, geïnspireerd door en gebaseerd op de bestaande stad Los Angeles. Op de PlayStation 3 en PlayStation 4 zag de stad er al ontzettend mooi uit, maar als je het opnieuw of voor het eerst ziet op de PC, zal je mond open vallen van verbazing. Zelden heeft een stad zo levend en echt aangevoeld. Mede door de verdere kijkafstand en hoge resolutie textures, zal de stad prachtige beelden op je scherm toveren. Van de bruisende binnenstad tot het avontuurlijke Blaine County, er is altijd wat te beleven in Los Santos.

GTA V 5 PC Review Los Santos City Rockstar

Another day in Los Santos!

Los Santos is duidelijk indrukwekkend, maar wat is er buiten het verhaal, de missies en het schoppen van chaos nog meer te beleven? Het antwoord op deze vraag is: “Ontzettend veel!”. Van racen tot een bezoekje aan de kapper, alles is te doen in het bruisende hart en de buitenwijken van de stad.

Races: Een GTA zonder voertuigen zou natuurlijk geen GTA zijn, maar ze dienen als meer dan een manier van transport. Zo zijn er straatraces, races met jetski’s en off-road races die over Los Santos verspreid zijn.
Sporten:
Sporten is gezond, ook in GTA V, zo verbeter je de drie hoofdpersonages met behulp van bijvoorbeeld het winnen van een potje tennis. Daarnaast kun je jagen, golven, armpje drukken en zelfs darten… “Game on!”
Venues: Voor de minder avontuurlijke spelers is er nog een leuke toevoeging, namelijk de ‘Venues’. Hierbij koop je huizen die op hun beurt weer missies verschaffen en geld opleveren.
Aandelen: Wat misschien nog wel een betere manier is om geld te verdienen, is het verhandelen van aandelen. Vanuit huis aandelen kopen en verkopen in je virtuele browser, gekker moet het niet worden!
Customization:
Ook de customization is niet vergeten, zo kun je zoals eerder beschreven naar de kapper, maar ook je kleding, tattoos en auto’s zijn allemaal aanpasbaar. Denk hierbij aan tattoo’s van je in-game hond Chop of een net pak die Michael zal laten blinken.

GTA V 5 Review Customization Shopping Rockstar

Je leest het al, er is ontzettend veel te doen in Los Santos, en dan is dit nog niet eens het hele lijstje. Activiteiten als duiken, een filmpje pakken in de bioscoop en parachutespringen zijn ook nog enkele toevoegingen op de vele mogelijkheden in de game.

Door de ogen van de antiheld

Een andere mogelijkheid is natuurlijk de first-person mode. Deze mode, die voor het eerst beschikbaar kwam bij de next-gen versie van de game, zit gelukkig en niet geheel onverwachts ook in deze PC-versie. De leuke toevoeging zal je tijdens het spelen letterlijk een andere kijk geven. Zo is er gelijk al een merkbaar verschil bij het besturen. De soms trage en overdreven menselijke bewegingen worden nu nog realistischer in beeld gebracht, en zorgen ervoor dat de game compleet anders aanvoelt. Het is leuk om de first-person mode te gebruiken in sommige gevallen, vooral tijdens shoot-outs en het rijden werkt het bij vlagen opvallen goed. Bij het rondlopen door de stad voelt het vaker onhandig aan, dan dat het iets toevoegt aan de game. Om het first-person geheel wat dragelijker te maken is er een field of view slider aanwezig in het menu, maar deze doet helaas niet genoeg. Het is absoluut een leuke en goede toevoeging, die slechts bij sommige momenten in de game ook daadwerkelijk iets toe zal voegen.

GTA V 5 First Person Gameplay Gunfight Rockstar

GTA Online

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is er ook nog GTA Online. Een GTA Online die vanaf dag één zo goed als foutloos beschikbaar was. Er is inmiddels veel gezegd en gedaan over deze online-modus van de game. Het is betwistbaar een opzichzelfstaande game die een aparte recensie verdient, en dat is op zijn minst een compliment waard. GTA Online is namelijk ontzettend groot, de basis is hierbij gegeven door Rockstar, en de spelers maken het geheel compleet met hun aanwezigheid en content. Over content gesproken, alle DLC is direct beschikbaar! In GTA Online speel je met 30 mensen tegelijk in de grote open wereld, hierin doe je races, missies deathmatches en (wederom vanaf dag één) de heists. Voor deze heists moet je echter wel level 12 bereikt hebben. Indien je alvast begonnen was op de console, geeft Rockstar je de mogelijkheid je voortgang eenmalig over te zetten. Zo neem je je huizen, wapen en zelfs je voertuigen mee naar de PC-versie.

PC-versie, performance en opties

Instellingen in overvloed

We hebben er een tijd op moeten wachten, maar ik kan direct en zonder twijfel zeggen dat de PC-versie het wachten waard was! Deze versie bevat alles wat je zou willen van een PC game. Er zijn ontzettend veel opties als het gaat om de grafische instellingen, werkelijk alles is aanpasbaar. Een extreem voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de optie voor de kijkgevoeligheid in onderzeeërs. Daarnaast heeft Rockstar zijn best gedaan je een indicatie van je systeem te geven met behulp van een balk die je het beschikbare en gebruikte videogeheugen laat zien. Op deze manier wordt er geprobeerd een indicatie te geven van je enthousiasme als het gaat om de grafische opties en wanneer je hier te ver in gaat. Als bekend PC gamer zal je deze limitatie direct uitzetten om het hoogst haalbare uit je PC proberen te krijgen. Zo kreeg ik dan ook een stabiele 60 frames per seconde, zelfs na het aanpassen en overschrijden van de indicator. Voor een leek of de minder bekenden met PC-opties is deze maatstaf absoluut een goede toevoeging.

GTA V 5 PC Review Graphics Settings Rockstar

Performance

Na het instellen van de opties kun je de game in realtime testen doormiddel van de beschikbare benchmark, nog een feature die we helaas te weinig zien. De benchmark toont, zoals je verwacht, hoe goed je systeem met je gemaakte instellingen overweg kan. De game is hierbij opvallend vergevend! Zoals eerder aangegeven is de maatstaaf niet altijd accuraat als je weet wat je doet, maar in zijn geheel is de PC-versie minder zwaar voor je systeem dan je misschien zou verwachten van zo’n grote en levendige game als deze. Met een i7-4770K en een GTX770 kom je al een heel eind, zo bleek uit onze test. Alles op hoog, met hier en daar uitschieters naar zeer hoog of zelfs ultra, zorgen voor een stabiele 60 frames per seconde. Iets wat we in eerste instantie niet verwachtte na het zien van de aanbevolen specificaties en de vorige ervaringen met Rockstar games op de PC.

Toetsenbord en muis? Of toch een controller?

Daarnaast is er natuurlijk nog altijd de discussie, hoe speel je de game het beste? Is dat met een muis en toetsenbord, of toch een controller? Voor Rockstar maakt het duidelijk niet uit. Van je muis tot aan de DualShock 4 controller, alles wordt direct en zonder configuratie ondersteund. Houdt hierbij wel rekening met het feit dat alle controller-knoppen die getoond worden in bijvoorbeeld tooltips, de knoppen van de Xbox 360 en Xbox One controller zijn. Met al die opties en verschillende typen gameplay is het daarom ook lastig om één totaaloplossing te geven. De besturing hangt heel erg af van je persoonlijke voorkeur, zeker bij deze game! Het schieten zal voor de meesten het beste werken met de muis, het autorijden en besturen van andere voertuigen voelt echter weer beter aan met een controller. Dit maakt GTA V een vreemde eend in de bijt. Alles werkt prima en is absoluut zo goed mogelijk geoptimaliseerd voor het spelen met muis en toetsenbord, maar niet voor ieder doeleinde werkt het even goed. Dit ligt niet aan de ontwikkelaars, dit is puur te danken aan alle mechanieken die de game kent. Gelukkig lijkt hier rekening mee te zijn gehouden, als je een controller hebt aangesloten en deze gebruikt, zal de game direct overschakelen naar je toetsenbord en muis bij het indrukken van een toets hierop.

Rockstar Editor

Naast de sublieme PC-optimalisatie, is er zelfs een compleet nieuwe toevoeging in de PC-versie van de game. Het gaat hier natuurlijk over de Rockstar Editor. Deze uitgebreide video-editor stelt je in staat gameplay op te nemen en in de opgenomen beelden te knippen, om er vervolgens een filter overheen te gooien en het resultaat te voorzien van een muziekje. Zo simpel is het, het enige wat je nodig hebt zijn goede camerastandpunten, interessante gebeurtenissen en veel creativiteit. Er zullen ongetwijfeld hele mooie video’s online verschijnen die gemaakt zijn met deze toevoeging. Klinkt het allemaal iets te simpel? Dan kun je ook nog aan de slag met de Director Mode! Deze uitgebreide mode stelt je in staat bijna complete films te maken. Hiervoor moeten echter wel eerst personages vrijgespeeld worden die mee kunnen spelen in je “film”.

GTA V 5 PC Review Editor Review

Award PCPlay 2015 Games Hardware Software Tech

Ook op de PC is GTA V niets minder dan een fantastische game die tegen perfectie aan ligt. Het is zonder twijfel ook gelijk de beste versie, door de 60+ frames per seconde, een hogere resolutie, mod support en de Rockstar Editor die ongetwijfeld leuke beelden op gaat leveren. Daarnaast zijn de (hoofd)personages interessant en goed uitgewerkt, het verhaal blijft boeiend, de wereld is ontzettend levendig en goed vormgegeven, en dan is er ook nog eens veel aandacht besteed aan het optimaliseren van de game voor de PC. De game kan simpelweg niet stuk, ook zeker op de PC niet. Dat is bij deze door Rockstar bewezen! De game krijgt daarom ook niets minder dan een dik verdiende award!

De recensie is geschreven op basis van de complete PC-versie (Steam), verschaft door Take-Two.

71%
29%