Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter – Review

Interessante cases
Speelduur
Introductie van keuzes
Overkoepelend verhaal

Besturing
Laadschermen

Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter is alweer het achtste deel in de Adventures of Sherlock Holmes-serie van ontwikkelaar Frogwares en het vervolg op de in 2014 verschenen Sherlock Holmes: Crimes and Punishments. In dit nieuwste deel duik je opnieuw het negentiende-eeuwse Londen in om mysteries en moorden op te lossen…

Verhaal

Je volgt in deze game de avonturen van Sherlock Holmes, die bezig is met het oplossen van verschillende moorden en mysteries. Het grootste deel van de game zul je daarom aan de slag zijn met het verkennen van plaats delicten en het vinden van nieuwe aanwijzingen die jou naar de oplossing kunnen leiden. Als je eenmaal een aanwijzing gevonden hebt zal deze toegevoegd worden aan het “deduction board”. Op dit bord kun je verschillende aanwijzingen met elkaar verbinden, hierdoor ontstaat een spinnenweb die uiteindelijk tot een bepaalde conclusie lijkt. Het is namelijk mogelijk om tot een andere conclusie te komen dan de juiste, dit komt doordat je bepaalde aanwijzingen moet interpreteren, en afhankelijk van jouw keuze rolt daar een bepaalde conclusie uit.

Sherlock Holmes The Devils Daughter Review Story Frogwares

In totaal ga je in de The Devil’s Daughter aan de slag met 5 verschillende zaken, en per zaak zul je zo’n 2 à 3 uur kwijt zijn om tot een oplossing te komen. Dit komt dus neer op een totale speelduur van ongeveer 12 uren, en dit is een prima speelduur voor een singleplayer-game. In het voorgaande deel: Crimes and Punishments waren dit 6 zaken, dit is dus te zien als een achteruitgang. Een groter aantal zaken was dus geen overbodige luxe geweest, ook al had dit misschien betekend dat er per zaak minder speeltijd zou zijn. Een toevoeging die wel in deze game aanwezig is, is een overkoepelend verhaal. Dit verhaal speelt zich tussen de gebeurtenissen in de verschillende zaken af en draait om de dochter van Sherlock Holmes. Dit is een welkome toevoeging aangezien de samenhang tussen de verschillende zaken in het vorige deel toch wel één van mijn grootste punten van kritiek was. Door deze verhalen samen te bundelen is voelt het spelen van verschillende zaken niet aan alsof je elke keer een nieuwe game opstart die na twee uren weer voorbij is waarna je start met het volgende deel.

Afwisseling tussen onderzoek en minigames

De gameplay bestaat zoals eerder vermeld uit het onderzoeken van plaats delicten en het vinden van aanwijzingen. Aanwijzingen kunnen worden gevonden door middel van het observeren van verschillende locaties of het ondervragen van getuigen. De gameplay is tijdens de onderzoeksfasen in de game is meestal erg traag, maar wordt zo nu en dan afgewisseld met een actievol gedeelte of een puzzel. Dit is in vele gevallen een soort minigame, die indien gewenst ook overgeslagen kan worden. Wij raden aan om dit vooral niet te doen omdat de minigames het meest uitdagende gedeelte van de game vormen. Toch kunnen de mingames soms frustrerend werken omdat de besturing zo nu en dan niet meewerkt. Dit is op zijn minst jammer te noemen aangezien de minigames een goede afwisseling vormen tussen de tragere onderzoeksfasen door.

Technische gebreken

Het grootste nadeel van de game zijn de technische gebreken waaraan de game lijdt. Zo zijn er in de game veel te veel laadschermen aanwezig die ook te lang lijken te duren. Er komt werkelijk geen einde aan. Dat je dan nog een keuze hebt om te kiezen wat voor laadscherm je wilt zien (een standaard laadscherm, of een rit in de koets) maakt dan niet eens meer uit. En omdat de gameplay al zo traag is voelt het spelen van de game soms alsof je een marathon aan het kruipen bent.

Sherlock Holmes The Devils Daughter Review PC Frogwares

Daarnaast zijn de graphics ook zeer ondermaats, de game ziet eruit alsof deze 10 jaar geleden verschenen is en dit was ook bij Crimes en Punishments een kritiekpunt. Hopelijk kan de ontwikkelaar Frogwares bij het volgende deel een drastisch update aan de graphics gaan geven want dit is meer dan welkom.

Concluderend kan ik zeggen dat Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter een game is die een aantal dingen goed doet en een aantal dingen fout. Hierdoor heb je keer op keer het dilemma of je de game verder wilt spelen of niet. Voor degene die besluit om de game dan toch uit te spelen, wachten er 5 interessante zaken die ook gezamenlijk een verhaal volgen. De speelduur van deze zaken is prima in orde als wens je soms dat er iets meer verschillende zaken zouden zijn. Daarnaast is van het maken van keuzes binnen het verhaal een prima toevoeging. Ook degene die ervoor kiest om na één case te stoppen met het spelen van de game is te begrijpen. De game lijdt aan een aantal technische gebreken die je keer op keer weer tegenkomt. Voorbeelden hiervan zijn: het aantal laadschermen, de graphics en de besturing. Voor spelers die hieromheen weten te kijken blijft er een solide detectivegame over die verhaaltechnisch bij vlagen verassend uit de hoek komt.

50%
50%
0%
0%
0%
0%
Abe Schippers
Ik ben erg divers als het aankomt op het gebied van films, games en series. Ik weet van vrijwel al deze onderwerpen wel iets af, en bij sommige franchises ben ik zelfs iets te fanatiek. Ik speur dan het hele web af op zoek naar meer info. Op PCPlay zul je voornamelijk reviews en top of flop lijstjes van mij lezen welke kunnen gaan over games, films of series. Veel leesplezier!