Avontuur

Besturingssysteem: Windows 10 (64-Bit)
RAM: 16GB
Videokaart: Nvidia GTX 770 2GB VRAM
Harde schijf: Samsung 840 Evo 250GB

Notitie vooraf: Deze review zal weinig tot geen spoilers bevatten!

Nog nooit heeft een horror-game me na laten denken buiten de puzzels om. Constant op je hoede zijn is waar menig horror game om draait. SOMA gooit dit principe voor een groot deel uit het raam en gaat na Amnesia: The Dark Descent voor verhaalvertelling met gemixt met de nodige horror, een genré waar ze heer en meester lijken te zijn.

Zonder iets van het verhaal te spoilen kan ik zeggen dat de game zich onderwater afspeelt en de game je constant de vraag stelt: “Wat maakt je een mens?”. Zo heb ik het constant ervaren, maar het mooie aan de game is dat jij als speler zelf voor een groot gedeelte nadenkt over wat de game je probeert te vertellen. Klinkt het allemaal wat wazig? Mooi! Dat is namelijk precies wat de game ook voor je zal doen. Rare situaties vol mysterie in een verhaal over moraal, dat is zonder twijfel de focus van de game.

SOMA Review Robot PC Frictional Games

Gelukkig is het verhaal mysterieus genoeg om ook horror-elementen een plaats te geven. In first-person loopt je door PATHOS-II, de experimentele faciliteit die zich onder de zee bevindt. Alles bestuurt zoals je verwacht van een Frictional Games game, je houdt je linkermuisknop ingedrukt om een object vast te pakken om vervolgens met een logische muisbeweging een reactie te krijgen. Hetzelfde geldt voor de enge momenten, de monsters in PATHOS-II zijn enkel te ontwijken met behulp van stealth. Rustig schuilen en zo min mogelijk geluid maken om te overleven, een effectieve manier van omgaan met horror; zo heeft Frictional Games bewezen met de eerste Amnesia.

De atmosfeer in de game is ook in deze game zo goed, dat je volledig in de game gaat zitten met je gedachten. Niet alleen door de gedachten verwekkende informatie die er op je afgevuurd wordt, ook de hele stijl van het verroeste staal om je heen in een onderwaterwereld geeft ontzettend veel sfeer aan de game en werkt in het voordeel van het verhaal. Na een aantal minuten spelen was ik dan ook compleet ondergedompeld in de deprimerende en vieze sfeer die er in de game hangt, en als je dat weet te bereiken ben ik hooked.

SOMA Review Enemy PC Frictional Games

Wat me dan echter uit de ervaring haalde was de voice-acting. De stem van het hoofdpersonage Simon is niet persé heel erg geschikt voor deze game. Er is zelden angst te horen in zijn stem, zelfs bij de meest rare en zieke gebeurtenissen leek het hem allemaal weinig te doen. De voice-acting van de overige karakters zijn dan wel weer erg goed gedaan. Zonder al teveel te verklappen is de manier waarop de karakters die je tegenkomt tegen je praten, erg indrukwekkend en zullen je aan jezelf en je keuzes laten twijfelen.

Wat Frictional Daarnaast ook beter had kunnen doen is de optimalisatie voor de PC. De game is vrij zwaar om goed te kunnen draaien op bijvoorbeeld een GTX770, terwijl de game er niet bijzonder mooi uitziet ondanks de sfeer. De textures zijn lang niet altijd even scherp en de manier waarop sommige keybindings werken zijn ook niet helemaal logisch. Ondanks dat is de PC-versie prima, de game draait vrij stabiel zonder te crashen. Iets meer optimalisatie was echter welkom geweest.

Award PCPlay 2015 Games Hardware Software TechSOMA heeft me na laten denken over wat het betekend om een mens te zijn, zonder dat het pretentieus overkwam. Het onderwerp kan al snel genoeg wazig en oninteressant worden maar in plaats daarvan heeft Frictional Games wederom een topgame afgeleverd die je als fan van verhaalvertelling, horror of beiden absoluut gespeeld moet hebben dit jaar! De game duurt ongeveer zeven uur als je alleen het verhaal volgt. Als je alles wilt lezen en zien kan de game tot wel tien uur duren en dat is prima voor €27,99, zeker als je je bedenkt dat de game je nog een hele lange tijd na het uitspelen na zal laten denken over wat de game precies betekend en bedoelt…

SOMA is beschikbaar voor de PC en PlayStation 4 via Steam en PlayStation Network voor €27,99.

50%
50%