Total War: Warhammer – Review

Strategie
Actie

Besturingssysteem: Windows 8.1 (64-Bit)
RAM: 16GB DDR3
Videokaart: Nvidia GTX 970 4GB VRAM
Harde schijf: Samsung 840 Evo 500GB

Binnen drie dagen een half miljoen stuks verkopen, het lukte de Total War-serie nog niet eerder! Total War: Warhammer bracht daar verandering in en is daarmee niet alleen de eerste fantasie uitvoering binnen de serie, maar ook direct de snelst verkopende! Met vijf speelbare rassen én mutliplayergevechten krijg je dan ook absoluut weer waar voor je geld qua speelduur, maar of de fantasy-setting een goed uitstapje is? Dat lees je in deze review!

Het beste van twee werelden

Om maar direct met de deur in huis te vallen en de bovenstaande vraag te beantwoorden: Ja! De fantasy-setting werkt perfect voor Total War. De Romeinen worden dit keer ingewisseld voor de Empire, Orcs, Dwarfs, Vampires en de Chaos.

Total War Warhammer Review Factions SEGADe rassen: Empire, Dwarfs, Greenskins, Vampires en Chaos.

Ieder met hun eigen campagne om door te spelen. Iedere campagne speelt zich uiteraard weer af op de grote en prachtig vormgegeven wereldkaart, waar je je dorpjes en legers zult zien floreren tot een waar koninkrijk; mits je het goed doet natuurlijk! Dit is dan ook gelijk een van de punten die compleet anders is dan bij de eerdere Total War-games…

Een flinke scheut Warhammer

De vormgeving van de wereld, karakters en steden zijn zo fantasierijk, dat de game ook daadwerkelijk drastisch anders oogt dan de games hiervoor. Waar dit helaas wat uitblijft, is tijdens de realtime-gevechten die zich buiten de eerder beschreven wereldkaart afspelen. Deze gevechten met je opgebouwde legers krijgen de fantasy-vibe mee door de manschappen, echter een stuk minder door de gebieden waar deze gevechten zich afspelen. Deze blijven vrij oppervlakkig. Van een bosrijk gebied tot een ijzige vlakte, het ademt niet perse Warhammer, zoals de wereldkaart dat wel doet.

Total War Warhammer Review Battle 2 SEGA

De Total War basis blijft staan als een huis!

De basis van Total War blijft (gelukkig) ook met dit Warhammer uitstapje nog altijd hetzelfde principe houden. Kies een campagne, de lengte hiervan en tot slot de moeilijkheidsgraad. Vervolgens krijg je een wereldkaart te zien waarop je icoontjes zult zien die een ieder van grote invloed kunnen zijn op de barre toch naar de overwinning. Deze overwinning behaal je door het voltooien van quests en side-quests. Hiervoor wordt je beloond, waardoor je weer een boost krijgt en je sterker in je schoenen komt te staan op die prachtige wereldkaart. Voeg hier de technology en diplomacy aan toe, en de welbekende Total War-gameplay staat weer! Wat alleen maar een goed ding is…

Total War Warhammer Review Map SEGA

PC-optimalisatie

De PC-optimalisatie van de game is ook dik in orde, zeker na de laatste update! Met het testsysteem werd er een consistente 80 frames per seconde gehaald tijdens de drukke en actievolle gevechten. Hierbij staan alle settings op hoog en een resolutie van 2560×1440. Ook de hoeveelheid geavanceerde grafische opties is weer fantastisch om te zien! Van de schaduwen tot de grootsheid van de legers, alles is weer af te stellen op jouw systeem. Houd er echter rekening mee dat de game in basis een vrij zware is. De optimalisatie is dik in orde, maar dan moet er ook wel een op z’n minst goede PC tegenover staan!

Door de vijf campagnes, de compleet andere setting en de goede PC-optimalisatie, kan ik Total War: Warhammer niets minder dan de hemel in prijzen. De game speelt zoals vanouds, met een compleet nieuwe twist. Creative Assembly heeft de Total War-formule gepakt, hier een flinke scheut Warhammer bijgegoten en een eindresultaat om u tegen te zeggen afgeleverd. Persoonlijk vind ik het niet alleen de interessantste, maar ook de beste Total War game ooit!

Total War: Warhammer is vanaf nu beschikbaar voor de PC via Steam.

67%
33%
0%
33%
0%
0%
  • Abe Schippers

Ik heb vroeger heel veel plezier beleefd met Rome Total War, wat een game was dat zeg! En deze nieuwe Total War game doet mij zeker even denken aan die tijd, ik moet zeggen dat ik de fantasy setting er erg leuk uit vind zien en dat ik deze game misschien maar eens moet gaan proberen.