Warhammer: End Times – Vermintide Review

RPG
Co-op

Besturingssysteem: Windows 8.1 (64-Bit)
RAM: 16GB
Videokaart: Nvidia GTX 770 2GB VRAM
Harde schijf: Samsung 840 Evo 250GB

Veel games die co-op als hoofdmechaniek gebruiken vind je tegenwoordig niet meer. Toch probeert ontwikkelaar Fatshark een goede game binnen deze niche neer te zetten met Warhammer: End Times – Vermintide en het is nog opvallend goed gelukt ook!

De game start in een herberg, waar jij en drie vrienden of onbekenden zich verzamelen om tegen ratten te gaan vechten. Verdeeld over verschillende levels en met de keuze uit vijf karakters, hak, schiet of tover je jou en je team door een leger van ratten. Ieder karakter heeft hierbij zijn of haar eigen skills. Zo heb je een Wizard, Witch Hunter, Ranger, Soldier en de Waywatcher.Warhammer Vermintide Characters FatsharkMet vier van de bovenstaande karakters kies je een level en speel je samen zo goed mogelijk de objectives uit. Deze bestaan uit het bereiken van een toren aan het einde van een level, of drie doelwitten uitschakelen met exploderende tonnen.

Wat maps betreft verdient Vermintide niet de originaliteitsprijs, er zijn donkere maps in een verlaten oude stad, er is een level waarin je met z’n allen het bos in wordt gestuurd en een aantal varianten hierop. Wat echter wel ontzettend sterk is, is het level-design. Je hebt nooit het idee dat een stukje level simpelweg gekopieerd en geplakt is of dat je constant naar herhalende textures zit te kijken. Het level-design is dan ook absoluut een sterk punt in de game, al zijn de omgevingen niet bijster origineel.Ook is er een vorm van progressie in de game, de klassen waarmee je speelt hebben, zoals eerder beschreven, ieder hun eigen wapen en skillset. Om dit iets verder uit te bouwen heeft Fatshark een leuk systeem aan de game toegevoegd waarmee je loot kunt winnen. Je speelt namelijk na een level succesvol uitgespeeld te hebben een dobbelspel, en op basis daarvan krijg je nieuwe loot. Hoe goed je gegooid hebt bepaald de kwaliteit van het item dat je krijgt voor een willekeurig personage en ook hier lijkt goed over nagedacht te zijn. Als je loot ontvangt voor een personage waar je absoluut niet graag mee speelt, kun je met genoeg van deze wapens een nieuw wapen voor jouw favoriete klassen smeden. Op die manier is een ronde nooit weggegooide moeite, en het je altijd iets aan je loot!

Warhammer Vermintide Review Map Fatshark

Misschien heb je de indruk al gekregen dat de game best veel weg heeft van een game als Left 4 Dead, en die vergelijking is absoluut niet verkeerd! Maar Warhammer: End Times – Vermintide één op één te vergelijken met Left 4 Dead gaat iets te ver. Vermintide heeft namelijk een aantal hele leuke toevoegingen gedaan, waaronder dus het eerder besproken lootsysteem, maar ook Tomes die de kwaliteit van je te verkrijgen gear bepalen en de toevoeging van meerdere objectives in een level maken dit tot een wat diversere game.

Ook met de PC-optimalisatie zit het goed, de game draait prima op 60 frames per seconde en is niet te zwaar voor de game die het is. Er is een launcher waarin er verschillende instellingen in te stellen zijn waardoor je ook niet constant de game blijft herstarten tijdens het vinden van de voor jou geschikte instellingen. Daarnaast is ook de connectie met de servers dik in orde! Alleen tijdens de lancering hadden de servers wat moeite om overeind te blijven staan maar dit was na een aantal dagen prima opgelost en gecomminiceerd door de ontwikkelaars.

Conclusie: Warhammer: End Times – Vermintide is in essentie dus te vergelijken met een game als Left 4 Dead, en dat is absoluut niet erg! De game doet namelijk genoeg anders om een goede game te zijn, en heeft een aantal interessante mechanieken aan deze formule toegevoegd. Met interessante karakters, de toevoeging van permanente loot, een klein crafting systeem en leuke objectives, maken Vermintide een game die met recht een zeer goede multiplayer game genoemd mag worden. Warhammer End Times – Vermintide is hiermee tevens één van de betere games van dit (na)jaar en ook absoluut niet te missen als je opzoek bent naar een goede co-op game!

100%
0%
0%