Wolfenstein: The Old Blood Review

Meer Wolfenstein
Keiharde actie
Score-attack mode
PC-versie

Overtreft zijn voorganger niet

Opmerking vooraf: Deze recensie zal geen spoilers bevatten!

Wolfenstein: The New Order was een van mijn favoriete games van vorig jaar. Met absurde maar heerlijke shooteractie, gestoorde personages en een over-the-top verhaal bleef de game van begin tot eind boeiend. Ontwikkelaar Machine Games is vervolgens hard aan de slag gegaan met een prequel voor de game. Een opzichzelfstaande prequel met de naam Wolfenstein: The Old Blood.

1946

The Old Blood speelt zich af in het jaartal 1946 en laat je afreizen naar Castle Wolfenstein om daar eens flink huis te houden met de inmiddels welbekende B.J. Blazkowicz. Dit huis houden bestaat uit het beschieten van een ontelbaar aantal nazisoldaten, gepantserde honden en nazirobots terwijl je documenten moet zien te bemachtigen die te maken hebben met het eerdere The New Order.

Wolfenstein The Old Blood PC Review New Enemies Bethesda Machine Games

De game bestaat uit twee episodes, de eerste is hierboven deels beschreven. Je keert terug naar Castle Wolfenstein om daar documenten in handen te krijgen die leiden tot de gebeurtenissen die je misschien al gespeeld hebt. Toch voelt het fris aan met nieuwe vijanden, nieuwe wapens en genoeg geheimen die te vinden zijn in de kleine ruimtes van het kasteel. Tijdens episode twee verandert de game echter totaal. Zo ga je niet alleen naar de compleet anders ogende omgeving Wulfburg, ook zijn er plotseling bovennatuurlijke vijanden te vinden in de grimmige stad. Dit is tevens wat Wolfenstein: The Old Blood het beste doet, de opzichzelfstaande uitbreiding voelt door de plotselinge en snelle veranderingen namelijk nooit uitgerekt of opgevuld met onnodige content. De game geeft je in plaats daarvan een ontzettend goed tempo die je wederom geboeid moeten houden tot het einde.

Wolfenstein The Old Blood PC Review Wulfburg Bethesda Machine Games

Naast het singleplayer verhaal is er ook nog een score attack mode, waarbij je stukken van levels uit de singleplayer opnieuw kunt spelen om vervolgens je scoren te uploaden naar leaderboards. Een erg goede en leuke toevoeging die met recht past bij de game en deze daarmee ook nog eens langer interessant houdt.

Nog altijd een klassieke first-person shooter

De seconde dat je begint met de game wordt je weer ondergedompeld in de ervaring die Wolfenstein je eerder bood met The New Order. Van het hoofdmenu en de grafische stijl tot de Duitse taal die je regelmatig te horen krijgt, alles voelt hetzelfde als The New Order deed. Met de nadruk op alles! The Old Blood mist ondanks de nieuwe vijanden en gebieden een eigen identiteit en leunt teveel op zijn voorganger. De game doet het daarom ook op geen enkel moment beter dan The New Order maar borduurt in plaats daarvan verder op de klassieke Wolfenstein principes, zonder iets compleet nieuws te proberen. Dit is absoluut geen slecht gegeven, meer van hetzelfde is in dit geval zeker geen straf. Het is enkel jammer dat deze game zijn voorganger nooit weet te overtreffen. Wat wel een welkome maar kleine verandering is tijdens het spelen, zijn de meerdere mogelijkheden tot sneaken. Je krijgt in deze prequel-DLC meer dan tijdens het vorige deel de mogelijkheid je vijanden al sluipend neer te halen.

PC-versie, performance en opties

Wie The New Order al op de PC gespeeld heeft, weet dat deze versie een goede was. Het menu waarin de grafische opties geregeld moeten worden is gevuld met nuttige informatie en sliders om de game compleet aan te passen en speelbaar te maken op jouw systeem. Gelukkig heeft The Old Blood ook hier weinig tot niets aan veranderd. Er zijn meer dan genoeg grafische opties en de performance is niets minder dan goed te noemen. De game draait (afhankelijk van je systeem) netjes op 60 frames per seconde en doet het daarnaast ook nog prima op de wat oudere systemen.

Wolfenstein The Old Blood PC Review Graphics Options Bethesda Machine Games

Wat hierbij opvalt is het feit dat de cutscenes wel op 30 frames per seconde draaien en op een lagere resolutie afgespeeld worden. Hierdoor zijn de overgangen tussen de gameplay en tussenfilmpjes lang niet altijd soepel en merk je duidelijk wanneer iets een tussenfilmpje is en wanneer niet. Buiten het feit dat de tussenfilmpjes niet soepel zijn is er verder niets aan te merken op de PC-versie van de game.

Net als de gameplay voelt Wolfenstein: The Old Blood aan als een klassieke game die met recht weer eens een goede (opzichzelfstaande) uitbreiding genoemd mag worden. Voor een prijs van €20 krijg je niets minder dan 5 uur aan keiharde shooteractie met een leuk verhaal en absurde karakters. Het doet weinig nieuws ten opzichte van zijn voorganger, maar meer van hetzelfde is in het geval van de recente Wolfenstein games geen slecht iets. Als The New Order een game naar je hart was, dan is The New Blood een niet te missen aanvulling op die fantastische game van een jaar geleden!

De recensie is geschreven op basis van een gekochte en complete PC-versie (Steam).

83%
17%